Русия "сваля" на земята военната ни авиация  

08 август, 2005

6-те изправни изтребители МиГ-29 на военната ни авиация вероятно ще бъдат спрени от експлоатация до месец, съобщиха за "Политика" източници от Военновъздушните ни сили (BBC). Според тях в средата на юли са приключили преговорите с Руската самолетостроителна компания (РСК МИГ) за ремонта на изтребителите ни.
Договорът е готов за подписване, но трябва да бъде одобрен от правителството, съобщиха от Министерството на отбраната (МО). Това обаче е оставено за новото правителство. Едва тогава РСК МИГ ще започне преговори с военноремонтните ни заводи ТЕРЕМ, които трябва да бъдат неин подизпълнител.
На въпроса на "Политика" дали се надява този път руснаците да изпълнят договора, военният зам.-министър Соня Янкулова бе лаконична: "Не зная какво да мисля, вече очаквам всичко" С руснаците е договорено да бъдат ремонтирани 16 броя изтребители. От тях само 6 са изправни, но и те ще бъдат спрени от експлоатация до месец. Според експерти от BBC състоянието им е много добро и те могат да продължат да летят дори и без ремонт. Но това може да стане, едва след като производителите от РСК МИГ сложат подпис за всеки самолет, който ще ни струва по 140 хиляди долара.
Новите преговори с руснаците стартираха на 18 януари тази година с обявена процедура от военния министър Николай Свинаров и според участници в тях са протекли доста трудно. Шеф на комисията от наша страна е бил зам.-началникът на Главния щаб на BBC no рерурсите ген. Володя Цветанов. Първоначалният опит за възстановяване и модернизация на нашите МиГ-29 бе направен с решение на кабинета " Сакскобургготски" от септември 2001 г. На основата на него в началото на 2002 г. стартира търгът за избор на фирма-изпълнител, който бе спечелен от РСК МИГ.
На 1 октомври 2003 г. зам.-шефът на компанията Владимир Ерьогин обаче поиска анекс към договора, който да ги освободи от задължението да модернизират самолетите ни. След два месеца българската страна получи странно писмо, че РСК МИГ най-сетне е получила разрешение от руските власти да извърши модернизацията. Но нейният старт не се осъществи. И досега не е ясно дали тогава руснаците не са можели или не са искали да направят изтребителите ни съвместими с натовските. Соня Янкулова твърди, че още през лятото на 2003 г. имала сериозни основания директно да ги уличи "в нежелание да ремонтират МиГ-29". Тя потвърди думите си пред "Политика и добави: `Казах им още, че тези самолети може би са последната пъпна връв между руското оръжие и Българската армия, а когато и тя бъде прерязана, в България едва ли някога ще се появи нова руска бойна техника. " В отговор руснаците попитали защо да ни помагат, след като сме членове на НАТО и можем да употребим тези машини против самите тях.
Разтрогването на договора започна с тежки преговори на 5 юли 2004 г. За руснаците останаха неустойките, а за нас - загубени три години. "Държим вратата открехната", каза тогава за "Политика" първият секретар на руското посолство у нас Владимир Климанов. Приключените сега преговори предвиждат МиГ-29 да бъдат само ремонтирани, без да се прави никаква модернизация на авиониката им по западни стандарти. Затова е възможно ТЕРЕМ този път да получи повече от 40% от стойността на ремонтните работи, предвидени в договора от 2002 г. Никой не може да извърши ремонта на МиГ-29 без участие на фирмата-производител. Вън от съмнение е, че сега РСК МИГ може да извърши модернизация. В края на юли бе съобщено, че компанията е подписала договор за модернизация на словашка ескадрила МиГ-29. Нейни подизпълнители ще са западни фирми, които ще доставят оборудването за привеждане на изтребителите към стандартите на НАТО. Rockwell Collins щяла да достави апаратурата за тактическа навигация и комуникация, ВАЕ SyteMS - системите "свойчужд", Goodrich - осветителни системи. В словашки заводи ще бъдат извършени 90% от работите. Договорът е за година и половина, като първият изтребител трябва да бъде готов още до края на 2005 г. Според експерти от BBC в нашите МиГ-29 има ресурс за още 4-5 г. и за нас е изгодно да го изразходваме докрай. "Руснаците могат да ремонтират из требителите, но дали ще пожелаят? Ще станат ли те най-сетне коректен търговски партньор или ще продължат да "бавят топката" ?", питат се в МО. Отговорите зависят не толкова от РСК МИГ, колкото от външната политика на Русия. Защото с проблема е запознат и лично президентът Владимир Путин. Дори договорът и този път да се провали, все още имаме варианти за действие, твърдят източници от МО. Според тях разчитаме на оферти от евро-консорциума EADS и от украински заводи. Но във всички случаи след това вероятно ще затворим окончателно пазара си за руско оръжие.
В Генералния щаб и във BBC отдавна си проби път мнение, че единственото кардинално решение на проблема е в максимално ускоряване на процедурата по купуване на нови изтребители. Като част от маркетинга командващият BBC ген. Симеон Симеонов е провел сериозни разговори по време на авиоизложението в Бурже край Париж през май с фирмите, произвеждащи Ф-16, Ф-18, "Еврофайтър", "Грипен" и "Рафал". Месец след това BBC, Генералният щаб и МО изразиха своето предпочитание към Ф18 на самолетостроителния гигант " Боинг". То бе огласено и от интернет-сайта InsideDefense.com, който цитира американските военноморски сили. Според него на 30 юни министър Свинаров е изпратил писмо-заявка (Letter of Request) до US-посолството в София за 16 изтребителя Ф-18 "Супер Хорнет", от които 4 учебни. Стойността на подобна сделка може чувствително да надхвърли 1 милиард долара, защото на 26 април т.г. американски експерти назоваха фирмена цена 86 млн. долара за машина. Вземането на Ф-18 обаче може да не се ограничи от финансовите ни възможности. Това вероятно ще зависи и от коалиционните интереси на НАТО.
На 30 юли началникът на Генералния щаб ген. Никола Колев замина на тридневно посещение в САЩ. Освен присъствие на церемониите за рокадите на висши генерали в Пен-тагона беше планирано Колев да проведе поредните разговори d Съюзното командвано по трансформациите. Постоянна тема на тях са уточняване на новите задачи и бъдещи възможности на Българската армия, включително и на авиацията ни. Остава в прав текст да се обявят резултатите от всички водени досега преговори. Експерти твърдят, че за НАТО и особено за САЩ е от изключителна важност изтребителите ни да оперират от Адриатическо море и Албания чак до Грузия. Такива дистанции, особено над море, може да се покрият най-пълноценно с Ф-18, за които да платим не цялата цена, а според кесията си т.нар. политическа цена. Обичайната процедура в САЩ по продажба на бойна техника е доста продължителна, но тя може да бъде максимално ускорена, ако не се види ясна и близка перспектива с ремонта на нашите МиГ-29.

Автор: Ганчо КАМЕНАРСКИ
Политика
2005/8/6

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.