България проспива изгодни оръжейни сделки  

30 август, 2008

Руската военна авиокомпания „Миг" ще претърпи загуби, заради отказ на Алжир от сделка за 15 нови самолета „Миг-29". Машините са готови и доставени, но алжирците се отказаха от тях. Привидно подобно събитие с нищо не засяга България. Но реално я засяга по линия на необходимостта да се ползват тези случаи за по-евтина модернизация на армията. Русия положи огромни усилия да не се провали сделката и накрая тя пропадна по най-грубия начин – Алжир спря да плаща. Русия се озова с 15 чисто нови (2006 г.) самолета. И без пари. България има нужда от подобна техника, и в случаи като този, може да си позволи да купува изгодно. „Миг-29" не е най-новото поколение и е под качествата на „Ф-18" например. Но като цена е поне 2-3 пъти по-евтин, а в конкретния случай може да се вземе и на 4 пъти по-ниска цена. Макар и руски, този самолет отговаря на стандартите на НАТО и може да се ползва в мисии на пакта. Българското правителство обаче откровено спи, и вместо да подходи рационално, то води преговори за супер скъпи френски корвети, които трудно се вместват в някакъв вид защита на националната сигурност. С излаз на едно единствено затворено море, за България флотът е второстепенен вид армия. Но авиацията е първостепенен. И когато има шанс, той трябва да се ползва. Истината е, че наливането на пари в оръжие е най-великата глупост измислена от човечеството. Но все още това се налага, и поради тази причина, е добре да се прави по най-оптимизиран начин. Т.е. „онези в МО" сега заслужават един въпрос „какво правят", „къде гледат" и МО структура за отбрана ли е, или е сдружение за търговия с недвижими имоти…

Добри Божилов, Антен Ер
Това, което казва мистър Божилов, за най-великата глупост измислена от човечеството е интересно, но го съветвам да не използва такива дилетантски термини като най-оптимален и най-оптимизиран.
__________(i)__________

Военната авиация остава без пилоти и самолети

Подготвените български летци напускат редиците на армията поради ниското заплащане и липсата на достатъчно летателни часове за всички. В четвъртък командирът на транспортната авиобаза "Враждебна" полк. Иван Денев призна, че само от началото на годината базата са напуснали 13 обучени инженери и летци, които нямат проблем да се реализират в частни фирми, където заплащането е около пет-шест пъти по-високо.

По думите на полк. Денев армията се превръща в безплатен учебен център на гражданската авиация. В частния сектор заплатите са около 4-5 хиляди лева, а пилоти, които летят на Ан-12 в Африка, изкарвали по около 10 000 долара на месец. Той допълни, че на персонала е необходима много сериозна мотивация и макар че е добре да има морални стимули, само те не стигат.

"Не останаха хора, летим няколко души на всички самолети и инструкторите сме само пет-шест", каза полк. Денев.

Напускащи асове има и в другите бази. При това освен задаващата се криза с липсата на подготвени кадри, съществува и реална опасност Военно-въздушните сили (ВВС) да останат без изтребители. Ремонтът на МиГ-29 от руската корпорация "РСК МиГ" се бави години наред, а и след като бъдат ремонтирани всичките 16 изтребители, както е по договор, те ще имат летателен ресурс за още около 5 години. За този Министерството на отбраната (МО) много трудно ще може да купи многоцелеви изтребители.

С обяснението, че не достигат финансови средства (което има нещо общо и с внезапно изплувалия нов приоритет за поръчка на военни кораби), към момента не е ясно дали и кога ще започне процедурата за избор на доставчик на изтребители. Когато все пак процедурата стартира, трябва да бъде избрана фирма-доставчик, а опитът на други страни показва, че за това минават години. След като контрактът бъде подписан, е нужно време, докато бъдат доставени първите изтребители.

Пилотите не могат да свикнат с новия самолет "Спартан"

В четвъртък полк. Денев обясни, че поредицата инциденти с новия военно-транспортен самолет Спартан С27J са свързани с трудностите и "търкането в системата", когато се усвоява нова техника.

Самолетът два пъти се поврежда при кацане при силен вятър. Според Денев грешката е на пилотите, които не се нагаждат към машината, защото "тя няма как да се нагоди към нас". Усвояването на машината е по-бавен процес, като за това на пилотите са нужни 4-5 години (а както се разбра, мнозина от обучените напускат-бел.ред).

"Самолетът е нов за нас, малко по-нехарактерен е като аеродинамика, особено на земята - колесникът му е прибран под тялото, за разлика от изнесените под крилата колесници и по-ниските крила на самолетите в парка на авиобазата. "Спартан" е с високо крило и прибран под него колесник, който е конструиран така, че да може да се сгъва, самолетът да се движи назад за товаро-разтоварни дейности", обясни Денев. Това изисква много фино рулиране и прецизна техника, особено при силен страничен вятър, посочи полк. Иван Денев. По думите му е въпрос на време пилотите да свикнат със самолета и да "изтрият" старите навици, иначе във въздуха самолетът бил перфектен.

След втория инцидент през юли т.г. трябва да се смени витлото на самолета, което при удара в пистата е повредено. "Компанията производител ще смени витлото, но мисля, че не за нейна сметка, каза полк. Денев.

Българските ВВС се сдобиха със самолета Спартан С27J в края на 2007 г. по договор за закупуване на пет такива машини с италианската компания "Аления аеронавтика" за 91 млн. евро. През ноември или декември трябва да пристигне вторият Спартан, а до края на 2011 г. - и последният.

Изтича летателният ресурс на транспортните самолети Ан-26

Командирът на авиобазата посочи, че е добре да има годни за полети Ан-26, за да могат пилотите да поддържат подготовката си и да изпълняват задачи успоредно с усвояването на новия транспортен Спартан. Преди дни е изтекъл ресурсът на единия Ан-26 в базата. Може да лети още пет години, ако се изпрати на ремонт, но според полк. Денев в бюджета няма предвидени такива средства. Другият Ан-26 в базата има ресурс от още три години.

Ако всичко спре и чакаме само на новия самолет Спартан, никой няма да лети и хората се демотивират и отчайват, каза командирът на "Враждебна".

Десантните L-410 в базата също могат да летят още, но трябва да се проверят витлата и двигателите им.

Един от швейцарските самолети Пилатус PC-12 пък не лети от около година, тъй като е необходима проверка на херметизацията на кабината и противопожарната система. За целта самолетът трябва да се изпрати до Швейцария. Това ще струва минимални средства, но също не е планирано в бюджета.
Никола Лалов, mediapool

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.