Съветският МиГ-21 се пенсионира  

14 декември, 2008

МиГ-21 в цветовете на хърватските ВВС - вероятно последните, които ще го използват в НАТО.
Превърнал се в истинска икона на студената война, конструираният в СССР изтребител МиГ-21 навлиза в залеза на своята кариера точно 50 години след като бе въведен на въоръжение. Самолетът на бюрото "Микоян и Гуревич" символизираше десетилетия наред мощта на Съветския съюз и се впускаше в битки с конкурентите от Запада, от Виетнам и Африка до Близкия изток. По ирония на съдбата днес той все още се използва в някои държави от НАТО.
Подобно на автомат "Калашников" АК-47 - друг от символите на съветската сила, и МиГ-21 има свое уникално място в историята. Той има славата на ефективен прихващач с малък обсег, ниски разходи за поддръжка и чудесно представяне, разказва агенция "Асошиейтед прес".
"Това бе един от най-добрите бойни самолети правени някога - много надежден и истинско предизвикателство за всички пилоти, изправили се срещу него", споделя Давид Иври, бивш началник на щаба на израелските военно-въздушни сили. Той се е сражавал с МиГ-21 като лидер на ескадрила в Шестдневната война през 1967 г. и като командир във войните от 1973г. и 1982г.
В НАТО самолетът бе наричан Fishbed и си извоюва репутация в Америка с атаките срещу американските бомбардировачи във Виетнам. Макар и малобройни, МиГ-21 успяваха да се промъкнат извън обсега на радарите, да нападат из засада американците и да свалят или прогонят дори елитните за това време F-4 Phantom.
"МиГ-21 беше по-лек и маневрен от "Фантом", което му даваше по-добри шансове за оцеляване във въздушен бой", смята руският авиационен историк Владимир Бабич, анализирал представянето на машината във Виетнам.
САЩ получават директен достъп до самолета повече от 10 години след като той е показан - през 1966г. иракски пилот бяга с машината си в Израел. На следващата година израелците използват наученото, за да унищожат още на земята арабските въздушни сили.
МиГ-21 си има и недостатъци, които така и не са преодолени въпреки многобройните модификации и усъвършенстване. Един от тях е малкото гориво на борда, дължащо се на скромния размер на машината. Друг е дебелата рамка на предното стъкло, която пречи на пилота да вижда достатъчно добре, а това е сериозен проблем във въздушния бой.
Въпреки това в света до днес са произведени над 10 хиляди МиГ-21, което го прави най-масовият боен самолет в историята. Той е и най-често използваният в реален бой, защото е участвал в десетки локални военни конфликти през последните 30 години.
Според Алън Уорнс от британското специализирано издание Air Forces Monthly този самолет е последният от 50-те години, задържал се на служба и никой друг не е постигал подобно дълголетие. "Никой самолет не е оказвал такова въздействие върху авиацията в следвоенна Европа, както МиГ-21", добълва Уорнс.
МиГ-21 е бил гръбнакът на близо 50 ВВС в Eвропа, Азия и Африка. Той е оттеглен от СССР на втора линия чак през 80-те години, след като САЩ изваждат срещу него по-добрите F-15 Eagle и F-16 Fighting Falcon. Москва пък отвърща с MиГ-29 и "Сухой-27".
При влизането си в НАТО бившите съветски сателити от Източна Европа вкараха и над 200 МиГ-21 в западния алианс. Повечето от тях са подменени, но някои от тези стари бойни коне още са на въоръжение в България, Румъния и Хърватия, която трябва да влезе в НАТО догодина. И трите държави планират да се разделят с този самолет в следващите 3-4 години.

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.