Европа отваря пазара на военни поръчки  

15 ноември, 2005

Многофункционалният боен самолет "Юрофайтър" (Eurofighter) е едно от най-амбициозните начинания на Европа в областта на единната отбранителна политика Eurofighter Media Library


Европа форсира отварянето на ограничения досега вътрешен пазар на въоръжение, съобщи германският в. "Ханделсблат", като се позова на информирани източници от Брюксел. Според медията министрите на отбраната на ЕС смятат да приемат идния понеделник кодекс на поведение, който предвижда общоевропейски конкурси за военни поръчки.

Новите правила, които влизат в сила от юли 2006 г., първоначално ще имат доброволен характер, а спазването им ще бъде наблюдавано от Европейската агенция за въоръженията (EDA). "Повече не можем да си позволим да стоим настрана от конкуренцията", заяви пред "Ханделсблат" заместник-председателят на EDA Хилмар Линенкамп.

Досега над половината от бизнеса със специална продукция, оценяван на близо 37 млрд. евро годишно, се разпределяше между съответните национални компании. Така например Бундесверът поръчваше танковете си при германската компания "Краус-Мафай" (Krauss-Maffei), Франция купуваше бойни самолети от "Дасо" (Dassault) и т.н. Ако сегашните правила се променят, ще се отвори пазар от 20 млрд. евро, изчислява Линенкамп. "Става дума за конкурентоспособността на Европа, но също така и за орязването на субсидии", допълва заместник-шефът на ЕDA.

Но за разлика от Европейската комисия, която иска да наложи обвързваща директива за либерализация на вътрешния военен пазар, министрите залагат на доброволния принцип. Подготвяният кодекс на поведение при възлагането на специални поръчки регламентира само общата рамка. Чувствителни отбранителни проекти като атомните оръжия или кодиращите техники, посочва "Ханделсблат", не попадат в нормите също както и новаторските научно-технически програми. Според висши служители от Брюксел обаче в момента повече не може да се постигне, най-вече защото страни като Франция и Великобритания, но и нови членки като Полша се противопоставяли на централизираните правомощия на Брюксел.

От своя страна самата военнопромишлена индустрия настоява за по-смели стъпки и повече амбиция на европейско ниво. В началото на ноември съпрезидентът на европейския авикосмически гигант ЕАДС (EADS) Томас Ендерс изпратил писмо до отговарящия и за EDA върховен представител по външната политика и сигурността Хавиер Солана, в което според "Ханделсблат" се оплаквал от името на бранша от ограничения напредък в ключови области като изследванията и развитието. Ендерс, който председателства и европейския индустриален съюз Aerospace and Defence (ASD), призовавал и за бързо приемане на кодекса от европейските правителства.

Браншът като цяло оценява създадената през 2004 г. агенция по въоръжаването като смислена институция, като се надява, че тя ще засили европейската отбранителна индустрия. Сянка върху либерализацията на пазара обаче хвърли скорошният спор за правомощията и финансите на EDA. Най-вече в Германия политици и лобисти се жалват, че са слабо представени в агенцията, ръководена от британеца Ник Уитни. Другия понеделник министрите на отбраната ще обсъждат и увеличаване с 4 млн. евро на стартовия бюджет на агенцията, който бе разчетен за 20 млн. еврo.

"ДНЕВНИК"
14/11/05

Чудя се с кого сме по-големи приятелчета - с Европата или с Америката? Или с братушките от Русия?
Или си нямаме приятелчета и всичко е въпрос на интереси.

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.