Калашников бум-бум, но не с патрони, а с чаша водка  

26 април, 2008

Навярно най-популярната руска марка Калашников от известно време има нов продукт на световния пазар. Интересното е, че този път той не убива, а напротив – създаден е с идеята да сплотява и създава нови приятелства. 88-годишният генерал Калашников навлиза в нови бизнес-територии – след феноменалния световен успех на АК-47, генералът даде името си и личната си рецепта за производство на водка с име Калашников. Британският му агент Джон Флори, чиято е идеята за създаването на тази водка, в ексклузивното интервю на Константин Вълков за zar.bg

Q: Казват, че разширяването на бизнес-портофолиото на определена марка е нещо добро. Но когато генерал Калашников, два пъти герой на социалистическия труд и многократно награждаван в Русия за своето чудно огнестрелно изобретение с марка Калашников започна да произвежда водка пак с марка Калашиков – всички отбелязаха, че това е най-странното маркетингово упражнение. Как се роди идеята да направите водка с име Калашников?

A: Работих като консултант за една компания, която искаше да разработи продукти на база достатъчно популярна източноевропейска марка. Лично аз не можах да намеря много популярни в света източноевропейски марки. Една от тях обаче се отличаваше и тя беше Калашников и АК-47. Разбира се, Русия е популярна навсякъде по света с водката си. Генерал Калашников обича водка и прояви желание да разшири портфолиото на марката Калашников. Така се стигна до създаването на водка с марка Калашников, направена по рецепта на самия генерал Калашников.

Q: Тоест – не само името, дори рецептата е на генерал Калашников?

A: Да. Това е рецепта, която семейството му е използвало много години. Ние просто започнахме да я произвеждаме.

Q: Разбирам, но марката Калашников не носи ли и отрицателен заряд. Все пак това е оръжие, използвано от много армии по света, някои от тях терористични, гангстерски, революционери, които свалят правителства. Какво е посланието на водката?

A: АК-47 стана масово оръжие, защото е достъпно като цена. Но генерал Калашников просто е създал оръжието, той не го продава. А нашето послание с водката е “за дружбу” – “за приятелството”. Абсолютно сме спрели всякакви асоциации с насилие.

Q: Успешна ли е водката, продава ли се добре?

A: Да, току-що стъпихме на американския пазар. Американците харесват дизайна на бутилката, вкуса и самото име.

Q: Калашников в Америка? Интересно. Как все пак убедихте генерал Калашников, че трябва да даде името си за производство на водка?

A: Отне ми много време. Година и половина. Представих му бизнес-план. Случи се в изключително подходящо време – в Русия се случваха промени, а самият генерал харесва новите проекти. Освен това той оцени шанса, че това може да помогне за развитие на репутацията му по света.

Q: Къде се видяхте за първи път с генерала?

A: Срещнахме се на обяд в Москва, но самият генерал все още живее в градчето Ижевск. Разбира се, от време на време идва в Лондон. Аз пък понякога отивам в дачата на генерала.
Q: Все пак приятелството е странно – един британски бизнесмен малко над 40-те и 88-годишен знаменит руски генерал…

A: Всичко е комбинация между неговата мъдрост и моята енергия.

Q: Къде произвеждате водката?

A: Произвеждаме я под лиценз в Санкт Петербург.

Q: Как рекламирате водката?

A: Като водката на генерала. Никъде по бутилката няма да видите някаква препратка към оръжието Калашников. Става дума единствено за генерала като изобретател и национален герой в Русия.

Q: Първата ми мисъл, когато разбрах за водката, е какви странни игри могат да се правят – примерно по един шот всеки път, когато по CNN съобщават за използването на автомати Калашников в различни части на света.

A: Не, по етични причини не бихме промотирали такъв тип реклама. Нашето послание е, че трябва да се пие за приятелството.

Q: Харесва ли ви да играете на шах?

A: Играл съм, но не съм много добър.

Q: Защото, изглежда, познавате добре руската култура и популярни неща там. Познавате добре и Каспаров, нали?

A: Срещнах Гари в Лондон и на практика заедно направихме това, което сега правя с генерал Калашников. Използвахме името, марката “Каспаров” по различен начин, в някои продукти.

Q: Това популяризиране на името “Каспаров” беше ли свързано с плановете му за политическа кариера?

A: Въобще не сме говорили за това. Нашето партньорство беше изцяло комерсиално.

Q: Тогава какво точно произвеждахте с марката “Каспаров”?

A: Това бяха неща свързани със спорта – дъски за игра на шах, електронни шах-игри, часовници, писалки и т.н.

Q: Срещате ли се с Гари?

A: Не сме се виждали от много години.

Q: Имате ли наум друга легендарна руска марка, която искате да превърнете в нов и успешен продукт?

A: Ако имах, едва ли ще мога да го кажа сега, защото все пак е комерсиална тайна.

Q: Тогава имате ли руска марка-мечта, която бихте желали да превърнете в продукт.

A: Мисля, че вече съм постигнал това с Калашников, защото това навярно е единствената рука марка, която е толкова добре позната в света.

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.