$1 милиард залог в битката за небето ни  

23 септември, 2005

След 16 години тъпчене на място дойде време за модернизация на българските Военновъздушни сили. Най-важната част от нея е изборът на многоцелеви изтребител. Подборът трябва да е абсолютно прецизен, защото става дума за самолет, който ще играе основна роля в отбраната на страната през следващите 35 г. От друга страна, закупуването на 16-20 изтребителя ще струва на данъкоплатците около $1 млрд. И точно тази сума взеха на прицел големите самолетостроителни компании, които навръх 6 септември показаха своите машини в Пловдив.

1989-а е паметна година за нашите ВВС. У нас е доставен последният нов изтребител - МиГ-29. Оттогава бойната ни авиация се люшка между плановете за модернизация на същите руски машини и тезата да закрием ВВС, тъй като военна авиация могат да поддържат единствено богатите държави.
България вече е част от НАТО и никой не мисли да закрива нейните ВВС. Напротив, те трябва да се модернизират, за да участват успешно във водената от Алианса война срещу тероризма.
Присъствието на гиганти като "Локхийд Мартин", "Боинг" и "Грипен интернешънъл" на авиошоуто в Пловдив е доказателство за ожесточената конкурентна борба за най-голямата обществена поръчка на България, която ще се разгори през следващите няколко месеца. Както заяви за "Стандарт" командващият ВВС генерал-майор Симеон Симеонов, специална работна група на ВВС все още разработва критериите за избор на новия многоцелеви изтребител, а самият конкурс ще бъде обявен най-рано през март 2006 г. Това не попречи на основните кандидати отсега да започнат мащабна артилерийска подготовка от медийни прояви и високоотговорни срещи.
Независимо какви критерии ще бъдат съставени, цената и бойните възможности на новия изтребител ще бъдат двата основни фактора за избор. Съществен ще е и размерът на офсетните програми за съпътстващи инвестиции, които кандидатите ще предложат като компенсация за огромния военен разход, който ще направи българската държава за новия боен самолет.
Иначе, сравнявайки изтребителите сами по себе си, битката изглежда неравностойна.
Европейските изтребители "Рафал" и "Тайфун" са още неутвърдени на пазара проекти с известно предимство за френския самолет. Точната им цена не е известна, но коментираните суми (над $80 млн.) могат да откажат дори и богати държави.
Предлаганият от "Локхийд Мартин" F-16 Falcon e най-масовият изтребител в света - над 4000 машини. Той е на въоръжение в 24 държави, 9 от които - членки на НАТО. Основният му коз са многобройните участия във военни операции. Без съмнение доказаната в реални бойни условия машина има редица предимства. Основният проблем е, че производството на приетия на въоръжение преди 31 г. изтребител ще спре през 2008 г. Щатските ВВС получиха последните си F-16 в началото на 2005 г. До 2008 г. ще приключи производството на поръчаните 48 самолета за Полша. Между 2008 и 2012 г. F-16 ще бъде заменен от свръхмодерния невидим за радарите F-35 JSF. Ерата на F-16 свършва, което поставя въпроса колко ще струва поддръжката му след 20-30 години. Освен това цената от $48 млн. не включва обучение на пилоти и доставка на симулатори. Като компенсация "Локхийд Мартин" предлага офсетни програми за инвестиции у нас на щатски компании на обща стойност до 80% от цената на сделката за изтребителите.
В шведската SAAB, производител на лекия изтребител JAS 39 Gripen, вярват, че България ще последва примера на Унгария и Чехия и като тях ще вземе на лизинг една ескадрила. JAS 39 може да излита от магистрала. Самолетът е високотехнологичен, но бойните му възможности значително отстъпват пред тези на F-16.
На този фон офертата на "Боинг" за F/А-18Е/F Super Hornet изглежда най-привлекателна. "Боинг" произвежда самолета съвместно с "Нотроп Грумън", "Рейтеон" и "Дженерал Електрик". Официално обявената твърда цена от $53 млн. е за боеготов самолет от последната модификация Block-2, която ще се произвежда за ВМС на САЩ до 2013 г. Цената включва поддръжка на машините, доставка на резервни части и симулатори, подготовка на пилоти и технически персонал за три години.
Ако България избере офертата на "Боинг", ще стане първата страна в света, чиито ВВС ще приемат на въоръжение най-модерния американски многоцелеви изтребител F/А-18Е/F Super Hornet. От три години Super Hornet - единственият многоцелеви изтребител от пето поколение, лети само във военноморската авиация на САЩ. В щатските ВВС няма нито един Super Hornet.
F/А-18 Е/F e единственият многоцелеви изтребител в света, който участва във всички авиошоута с пълен боен товар. Останалите изтребители правят лупинги без оръжие. F/А-18 Е/F доказва превъзходството си като изпълнява целия набор въздушна акробатика без никакви ограничения. Изтребителят е витрина на модерните технологии. Той прехвърля цифрови изображения на други самолети, на кораби, военни обекти и дори на отделен боец на земята. Изтребителят е оборудван с най-модерния радар - тип АЕСА.
Заедно със самолета "Боинг" предлага инвестиции под формата на съпътстващи евентуалната сделка офсетни програми. Какъв ще е размерът им и в кои области ще бъдат вложени те зависи от желанието на нашето правителство.


Двата двигателя са козът на F\A-18
Super Hornet превъзхожда F-16 и Gripen по издръжливост на повреди и способност да извърши успешно кацане с отказали системи, спрял двигател или повреден фюзелаж. По принцип всеки оборудван с два двигателя самолет има огромни предимства пред този с един мотор. Това е известно и многократно доказвано във вече вековната летателна практика. При бойна повреда или отказ на двигател по технически причини пилотите на еднодвигателни самолети като F-16 и Gripen имат един изход - катапултиране. Оборудваният с два двигателя Super Hornet F/А-18 Е/F може да продължи бойната си задача и да се прибере в базата си само с един работещ двигател.
Статистиката на произшествията с F-16 за 1994 г. ясно показва, че от общо 22 тежки инцидента с последваща загуба на самолета осем (36%) са били заради спиране или пожар в двигателя.
Super Hornet е приет на въоръжение във ВМС на САЩ преди три години. Предвижда се той да бъде гръбнакът на базираните на самолетоносачи ескадрили още 30 години. България има уникален шанс да е първата страна в света, взела на въоръжение Super Hornet, а нашите пилоти да черпят опит от американските морски авиатори от прочутата школа "Топ Гън".

Автор: Белчо Цанев
СТАНДАРТ
2005/9/12

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.