Градим нов боен флот с вехти кораби  

02 май, 2006

Белгия чака отговор дали ще купим още две 30-годишни фрегати

На 31 март изтече срокът, до който Министерството на отбраната (МО)трябваше да отговори на белгийското отбранително ведомство далиБългария ще закупи още две 30-годишни фрегати тип "Вилинген". Същитекато постъпилата на служба "Дръзки". Предложението предизвика сериознаполемика в нашите военноморски среди. Нужни ли са на бойния ни флот ощедве стари фрегати? Няма ли закупуването им да отложи задългомодернизацията му? Още повече че проектът за строителство на четиринови корвети изпадна от 5-те приоритетни задачи на МО заедно сдоставката на многоцелеви изтребители за ВВС. Притиснато от фактите,военното ни министерство вече месец мълчи по белгийското предложение

Съгласно "План 2015" за модернизация на армията нашите военноморски сили (ВМС) трябва да бъдат въоръжени с 2 фрегати и 4 корвети по натовски стандарти. През 2004 г. нашето Министерство на отбраната (МО) купи от Белгия 30-годишна фрегата тип "Вилинген", която ВМС нарекоха "Дръзки". Мотивите тогава бяха, че цената от 23 млн. евро е "политическа", т.е. ниска, и че това е единственият шанс да се сдобием с кораб по стандартите на НАТО, който ще изпълнява съюзническите ни задължения, докато осигурим пари за 4 корвети и изберем техен доставчик.
Липсата на средства не впечатли предишното ръководство на МО и то обяви международен конкурс за избор на корвети. На 31 май 2005 г. тръжната комисия класира на първо място френската компания "Армарис", а на второ и трето - германските "Люрсен" и "Блом и Вос". Парламентарни избори през юни 2005 г. стопираха конкурса. Поредното жълто ръководство на МО призна, че пари за модернизация няма и отложи двата най-скъпи проекта - за доставката на корвети и многоцелеви изтребители. В този момент Белгия ни предложи останалите си две стари фрегати тип "Вилинген" за 50 млн. евро. Така тя спази клаузата в договора за покупка на "Дръзки", която задължава Брюксел в случай че реши да продаде останалите две стари фрегати, да ги предложи първо на нашите ВМС. Предложението изправи ръководството на МО пред дилемата или да купи двете стари фрегати, илида изчака по-добри временаи да приключи търга за нови корвети. Защото, ако сега купим двете стари фрегати, мечтата да се сдобием с нови бойни кораби ще бъде замразена поне 10 години.
За да бъде избран по-добрият за ВМС и за данъкоплатците вариант, редно е двете стари фрегати и 4-те нови корвети да бъдат сравнени. Двете стари белгийски фрегати ще ни струват 50 млн. евро, а 4-те нови корвети - 750 млн. евро, т.е. 15 пъти повече. С това положителните качества на фрегатите обаче свършват.Ескортните фрегати "Вилинген" са разработени през 1971 г. Те никога не са участвали в постоянните сили на НАТО, нито в бойни операции, а само в контрола на корабния трафик. Определеният от производителя експлоатационен ресурс е 30 години. Трите фрегати са заложени на стапел в периода 1974-1976 г. и спускани на вода две години по-късно. Следователно техният ресурс изтича през 2006-2008 г., а потенциалът за удължаването му е малък. Модернизацията на всяка фрегата ще струва 75 млн. евро, а срокът на експлоатация след това - само 6 години. Поради това през 2004 г. Белгия отхвърли идеята да ги модернизира и реши да ги замени с две 15-годишни, тип "Карел Доорман", от Холандия.
Така с модернизацията трите стари фрегати реално ще ни излязат общо 298 млн. евро. Следователно цената им става около 2,5 пъти по-ниска от тази на 4 нови корвети. Но като пресметнем, ресурсът на новите корвети ще е 30 г., а на модернизираните 30-годишни фрегати само 6 г., пак ще стигнем до старата английска истина, чеевтиното винаги излиза по-скъпоПоказателни са изчисленията на експерти от МО. Те сочат, че по показателя "съотношение между цена и срок на експлоатация" четирите нови корвети ще струват на данъкоплатците по 25 млн. евро на година, докато трите "евтини" 30-годишни фрегати - 45,83 млн. евро годишно. Всеки сам може да сметне кое ще е по-изгодно.Гаранцията на оръжейните системи на фрегатите изтича до 2 години, докато оръжията на корветите ще са последна дума на техниката.
Условията за живот на екипажите са несравними. Корветите предлагат кабини със собствен санитарен възел, хладилници, телевизори и пр. Мощна компютърна система следи стотици параметри и анализира всички повреди, с което помага за бързото им отстраняване.
Екипажът на една корвета е 60 души, включително пилотите и техниците на вертолета "Пантер". Фрегатите "Вилиген" се обслужват от 160-членен екипаж. За да бъде сформиран екипажът на "Дръзки", бяха нарязани 4 корвети тип "Поти" и два миночистача. Ако купим и другите две стари белгийски фрегати, за да им комплектоваме екипаж, ще трябва да нарежем още фрегатата "Смели", двете патрулни корвети - "Бодри" и "Решителни", и 6-те ракетни катера тип "Оса". Така нашите ВМС ще останат основно с трите стари белгийски фрегати. Не е нужно да се убеждаваме, че е много по-добре да имаме в Черно море десетина подвижни огневи точки, макар и стари, отколкото само три пред пенсия.
Белчо Цанев
standartnews.com



Можем да правим невидими корвети

Френската корвета Gowind беше класирана на първо място от тръжната комисия
ФОТО ARMARIS


Експлоатационният ресурс на оръжeйните системи на белгийските фрегати изтича до 2 години. Реактивната бомбометна установка "Бофорс" и торпедата L-5 вече не се произвеждат. MBDA, производител на противокорабните ракети (ПКР) ММ38 "Екзосе", спира поддръжката им от 2007 г. Ресурсът на ПВО ракетите "Сий Спероу" изтича през 2008 г. Производителят на 100-мм оръдие не съществува. Това прави ремонта и доставката на боеприпаси несигурни. Радарите DA05 и WM25 са морално остарели, а поддръжката им несигурна.Вече 17 месеца след подписването на договора за покупка и 6 месеца след доставката фрегатата "Дръзки" не може да реши основен проблем - доставката на честотен преобразувател на електроенергията от 50 на 60 Hz, без който не може да бъде захранвана от брега. Обявеният от МО търг приключи отдавна, но устройството още не е доставено. През това време "Дръзки" се захранва от двата бордови дизелгенератора. Дневно те харчат над 1 тон гориво, което струва на данъкоплатците над 1700 лева. Вследствие на тоталната експлоатация единият дизелгенератор се повреди. При липса на поддръжка и техническа документация той беше ремонтиран "на тъмно" благодарение на познанията на главния механик на "Дръзки" капитан III ранг Пламен Пенев.Ако поръчаме нови корвети, в тях ще бъдат внедрени най-новите военни технологии, каквито нямат и най-съвременните бойни кораби на НАТО. Ще са оборудвани с интегриран в мачтата триизмерен (3D) радар. Ще бъдат въоръжени с 8 самонасочващи се ПКР, способни да поразяват и брегови цели, 6 ракети "море-въздух", едно 76-мм и две 30-мм оръдия. Свръхмодерни сонари ще откриват не само подводници, но и водолази. Освен това бордовите оръжия на вече закупените от "Юрокоптер" 6 вертолета "Пантер" още не са поръчани само за да бъдат унифицирани с тези на новите корвети. Корветите имат и мощен комплекс за радиоелектронно разузнаване и противодействие. Докато фрегатите само регистрират електронни сигнали, без да им противодействат. Модерната бойна информационна система на корветите позволява едновременното използване на всички оръжия, обмен на данни с други кораби и брегови командни центрове в реално време. Корветите се задвижват от свръхикономични двигатели. Тяхната СТЕЛТ форма и покритие ги правят неоткриваеми. Благодарение на заложените от Главния щаб на ВМС изисквания новите корвети ще гарантират успешно изпълнение на задачите по националната ни сигурност в Черно и колективната сигурност на Алианса в Средиземно море. Но най-хубавото е, че офсетните програми предвиждат 4-те корвети да бъдат построени във Варна или Русе.

Изпрати публикацията по електронната поща


1 коментара: to “ Градим нов боен флот с вехти кораби

  • Анонимен
    06 февруари, 2008 11:26  

    'Можем да правим невидими корвети' - това ми хареса ... но не е за реалностите на България. Като говорите и пишете такива работи искам да ви задам един простичък въпрос: 'Вие били ли сте някога във корабостроителните ни заводи?' Води се че КРЗ 'Флотски Арсенал' има серификат ISO 9001, а дали тези хора разбират смисъла му??? Те дори не поставят каски на главите си, което иначе е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие!
    Иначе да ви кажа нещо и за фрегатите клас 'УИЛИНГЕН' да вярно старички са, но за сметка на това са 300% по-добри от всички останали кораби с които иначе разполага 'флота' ни !
    Това, че разполагаме за момента с една такава фрегата тежи единствено и най-много на екипажа на фр. Дръзки, но за сметка на това отвари нови фронтове на действие на българските ВМС. Фрегатата и екипажа й доказаха, че те все още могат да бъдат използвани по предназначение. Не е тайна за никого, че фр. Дръзки участва във военноморския компонент на мироопазващата мисия на ООН 'UNIFIL' и операцията на НАТО 'ACTIVE ENDEAVOUR' през 2006 г. Също така взе участие в постоянната група на НАТО в Средиземно море (SNMG-2), участва в едно от най-мащабните учения на НАТО 'NOBLE MIDAS-07' със силите на НАТО за незабавно реагиране. По това време кораба беше сертифициран като НАПЪЛНО съвместим със силите на НАТО от група сертификатори от военноморското компонентно командване НОРТУУД Англия.
    За повече информация вижте сайта на фр. Дръзки www.drazki.hit.bg
    Всичко останало което се пише са журналистически измислици или такива на хора, които и най-малко не разбират от военноморски сили или думи на злонамерени хора.

Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.