"Кугър" смъртният враг на танковете  

02 май, 2006

За 10 секунди вертолетът прихваща 4000 цели

Първият полет на първия български хеликоптер "Кугър" ще се състои на летището на "Юрокоптер" "Маринян" във Франция в близките дни. Машината ще бъде доставена в България през август. "Юрокоптер", част от европейския концерн ЕАDS, спечели международния конкурс на МО за доставка на 12 вертолета "Кугър" и 6 "Пантер" за нашите военновъздушни и военноморски сили. Общата стойност на проекта е 358 млн. евро, а срокът за изпълнение - 6 години. Освен първия "Кугър" до края на 2006-а ще бъдат доставени още два. Първите пилоти на "Кугар" от авиобаза "Крумово" вече се обучават във Франция. Тяхната подготовка е част от офсетната програма на "Юрокоптер" на обща стойност 354 млн. евро.
На 29 януари т.г. МО подписа с френско-германската компания "Юрокоптер" договор за закупуване на 12 вертолета AS 532AL Cougar (по-нататък - "Кугър") и 6 - "Пантер" за ВВС и ВМС.Изборът на МО несъмнено бе правилен. По света има само няколко вертолета, които се разработват и развиват вече над 40 години. Със своето летящо семейство "Пума", "Супер Пума" и "Кугър" "Юрокоптер" e типичен пример за еволюционния подход при конструирането на съвременна авиационна техника. С българската поръчка броят на доставените вертолети "Супер Пума"/"Кугър" достигна 694, половината от които експлоатират военни и правителствени клиенти, а останалите - цивилни оператори. Вертолетът лети в 40 държави.Военният вариант на европейския вертолет №1 на 80-те години на ХХ в. - AS 332 Super Puma, бе преименуван от производителя "Юрокоптер" през 1992-ра на AS 532 Cougar - за улеснение на многобройните клиенти. "Кугър" е създаден за транспорт и огнева поддръжка на бойните части. Вертолетът се характеризира с голяма надеждност, ниска аварийност, отлична маневреност и евтина поддръжка. Може да изпълнява широк спектър мисии, включително и радиоелектронна борба с противника.Носещият винт на машината е четирилопатен. Задвижва се от два двигателя Turbomeca Makila 1A1. Моментната излетна мощност е 1820 к.с., а мощността без ограничение по време - 1589 к.с.Корпусът е изработен от алуминиеви сплави, подсилени с титанови детайли. Опашната греда преминава в кил, от лявата страна на който е монтиран хоризонталният стабилизатор, а отдясно - петлопатният опашен винт. От двете страни на корпуса има две плъзгащи врати с голям размер.Вертолетът има шест меки резервоара, устойчиви при катастрофа, разположени под пода. Два от тях са бронирани да издържат попадение от 12,7 мм куршум. При пребазиране могат да се монтират 4 допълнителни резервоара в кабината с обем 1900 л и два резервоара отвън от по 318 литра.Колесникът е триопорен, прибираем, с висока степен на абсорбиране на енергията при кацане, разработен от световния лидер Messier-Bugatti. В обикновени условия "Кугър" е сертифициран да бъде управляван от един пилот. При военни мисии екипажът е от двама пилоти и борден инженер.Стандартното оборудване включва автопилот с два дублирани жироскопа. Машините за търсене и спасяване имат и лебедка с подемност 275 kg.Въоръжението е една 7,62-мм картечница MG и две гондолни 20-мм оръдия AME 621. На точките за окачване може да се монтират два 19- или 22-зарядни блока с 2,75-инчови неуправляеми ракети. Вертолетът може да се поръча и със стрелящи настрани 7,62-мм картечници, монтирани на станоци на двете плъзгащи се врати.Вертолетите за бойно търсене и спасяване са оборудвани с инфрачервен сензор за 360 градуса обзор. В носовата част и на обтекателите на основния колесник на вертолета може да се монтират аварийни поплавъци за кацане на вода.Най-много впечатлява радиоелектронното оборудване, което позволява на "Кугър" да изпълнява всякакви мисии денем и нощем в тежки метеорологични условия. Вертолетът е оборудван с навигационна компютризирана система с GPS, системи за предупреждение при облъчване от радар и за приближаване на ракети "въздух-въздух", апаратура за отклоняване на ракети с инфрачервени глави за самонасочване, системи за пасивна защита (топлинни и димни капани) и пр. Доплеровата радиолокационна станция (РЛС) има обхват 200 км. Предназначена е за наблюдение и разузнаване в зоната на действие на цял армейски корпус. За 10 сек сканира площ от 20 000 кв. км, като открива, локализира и опознава до 4000 движещи се транспортни и бойни средства - танкове и други бойни машини на пехотата. Получените сведения се предават по цифров канал в един или повече мобилни командни пункта. Цифровият канал гарантира връзка до 100 км.Особено внимание конструкторите са обърнали на осигуряването на безопасността на вертолета при активно противодействие на противника. За тази цел са намалени топлинният и радиолокационният силует на "Кугър". Като противодействие на ракетите "земя-въздух" РЛС е конструирана да излъчва импулси през неравномерни паузи.Едно от нещата, което доскоро липсваше в списъка от екстри на "Кугър", бе възможността за дозареждане във въздуха. По специално изискване на Саудитска Арабия беше разработена 7-метрова щанга, позволяваща дозареждане от самолет цистерна C-130. 12 вертолета на близкоизточната държава са преоборудвани с тази система и се ползват за търсене и спасяване.През 1997-а Турция подписа договор за доставка на 30 вертолета "Кугър", 28 от които сглобява сама в новосъздадения консорциум между нейната компания ТАI и Eurocopter. През 2004-а беше подписан договор за разширяване на кооперирането. С него TAI стана основен производствен център за части от тялото на вертолетите, поръчани от клиенти от цял свят, включително и от България. Окончателното сглобяване обаче се извършва в Марсилия.
Белчо Цанев
standartnews.com

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.