Русия - оръжие, политика и национални интереси
14 януари, 2007
Американските санкции срещу редица руски компании може да се изтълкуват като проява на недобросъвестна конкуренция. Можем да припомним и недоволството на САЩ от руските оръжейни доставки за страни, смятани от Вашингтон за спонсори на терористи.
Външното министерство в Москва обаче с пълно право заявява, че руските фирми не са нарушавали никакви международни спогодби или ангажименти.
Естествено е важно не какво смятат САЩ, а доколко днешната външна политика на Кремъл отговаря на руските интереси. Дали е разумно да въоръжаваме Иран, Сирия и Венецуела, излизайки по този начин на първо място в света по търговия с оръжие? Въпросът е сложен и ситуацията с всяка страна трябва да се разглежда отделно.
Иран: С въоръжаването на Иран Русия води крайно късогледа и в перспектива самоубийствена политика. Колкото и да отричат иранските власти, експертите знаят, че още по времето на шаха Техеран реши да създаде ядрено оръжие. Разпространението на
ядреното оръжие, твърде опасно за света като цяло, за Русия е още по-неизгодно, отколкото за САЩ. Русия е единствената държава, която има възможност да нанесе
ответен ядрен удар срещу САЩ. В тази сфера е една от двете най-мощни страни в света. Разпространението на ядреното оръжие девалвира руската военна мощ, следователно и влиянието на федерацията в световен мащаб.
За САЩ проблемът не е тъй критичен, доколкото те заемат първо място в света и в други области. За Русия обаче ядреното оръжие е единственият фактор, който я поставя наравно със САЩ и по-високо от други държави. По всички други показатели днес Русия далеч изостава и от САЩ, и от много други страни. Да насърчава при това положение ядрените програми на други държави, още повече на съседен Иран, означава да води антинационална политика.

Освен проблема с ядреното оръжие, нека не забравяме, че Иран оспорва на Русия традиционното й влияние в Централна Азия и пряко я конкурира като голям производител на нефт и газ. Несръчната политика на САЩ в Ирак и неизбежното изтегляне на американските войски най-вероятно ще изведат на доминиращи позиции в страната шиитското мнозинство, подкрепяно от Техеран. Това още повече ще укрепи влиянието на Иран в региона, ще го превърне в регионален хегемон. В днешната обстановка добрите
отношения с Техеран са необходими на Русия - защо обаче да го въоръжаваме?
В Иран управлява един екзотичен ислямистки режим, чийто лидер открито се изказва за унищожаване на Израел. Естествено Израел и съюзниците му крайно враждебно приемат опитите на подобен режим да се сдобие с нови видове оръжия. Така продажбите на оръжие за Иран спъват политическото уреждане в Близкия изток, подкрепяно официално от Русия, подкопават позициите й като обективен посредник.
Сирия: Случаят със Сирия не е тъй еднозначен. Дамаск не претендира за създаване на ядрено оръжие, но е последният арабски съсед на Израел, който отказва да сключи с него мирен договор, дори да преговаря без предварителни условия. Значи Сирия всъщност е основното препятствие за мирното близкоизточно уреждане. Освен това, с подкрепата си за радикалните групировки Хизбула и Хамас Дамаск подкопава позициите на умерените сили там и намалява още повече шансовете за мир. И кой би могъл да въоръжава Сирия - само онези, които смятат, че близкоизточното уреждане е неизгодно за Русия. Това изцяло противоречи на официалната позиция на Москва.
Има и други съображения. Западът е крайно недоволен от сирийския режим. След политическите убийства на противници на Дамаск в Ливан, зад които според мнозина стоят Сирия и ливанските й съюзници, президентът на Франция нарече Сирия опасна тоталитарна държава на убийци, с които не може да се преговаря изобщо. Вашингтон също се отказа от каквито и да било контакти с Дамаск. След няколко дни обаче сирийският президент демонстративно бе приет в Кремъл и със Сирия бяха сключени договори за доставка на модерни руски оръжия. Ако за руските ръководители нямат значение моралните съображения и мненията на европейски столици, поне биха могли да помислят за интересите на собствената си страна. От едната страна на везните са доходите от оръжейните продажби и популярността в Дамаск и сред ислямските радикали, които обичат Русия, само докато получават оръжие. От другата виждаме разрив с Израел /където Русия има много реални интереси/ и сериозно захладняване в отношенията със Запада, което може да стесни други сфери на сътрудничеството.
Най-важна е обаче възможността руско оръжие да бъде използвано срещу самата федерация и нейните интереси. Нека не забравяме връзките на палестинските и ливанските радикали с международния ислямски тероризъм. Нищо чудно, ако при следващото възстановяване на конституционния ред в някой от руските региони или при антитерористична операция в Централна Азия там бъдат открити оръжия, продадени на Дамаск от Русия.
Венецуела: Продажбите на руско оръжие за Венецуела изглеждат напълно обосновани. Страната е далеч от федералните граници, не създава ядрено оръжие, въоръжените й сили никога няма да застрашат Русия или руските интереси. Освен това Каракас купува оръжие и от държава членка на НАТО - Испания. Ясно е, че Венецуела няма да нападне САЩ. Безпокойството на Вашингтон е свързано само с факта, че Каракас донякъде е пречка за абсолютното влияние на САЩ в региона. Това не бива да ни тревожи особено, освен ако смятаме, че добрите отношения със САЩ са в интерес на Русия сами по себе си.
Изграждането на добри отношения трябва обаче да е улица с двупосочно движение. Щом Вашингтон не харесва руските доставки за Каракас, нека помисли за своето военно сътрудничество например с Тбилиси, чиято политика е също толкова антируска, колкото е антиамериканска политиката на Чавес.
Руската външна и външноикономическа политика като цяло, включително във военнотехническата област, трябва да се базира върху ясно пресметнати национални интереси. Не и върху желанието на отделни лица и компании да пипнат за пореден път големи милиони. Не и върху стремежа на някои политици, останал от съветските им младини, да навредят на Запада на всяка цена, дори да пострадат и те самите.
Необходимо е Русия да спре военната подкрепа за иранския и сирийския режим /запазвайки политическите контакти на високо равнище/, не заради заплашителното подвикване от САЩ, а в наш собствен интерес. Още по-ефективно ще е да заинтересоваме Вашингтон с евентуално прекратяване на тази подкрепа, да представим подобна възможност като отстъпка и да помолим за ответни отстъпки по редица други въпроси, важни за Русия.
Бел. на "Ведомости": Авторът е директор на Центъра за
изследвания на Източна Азия и Шанхайската организация за
сътрудничество в Московския държавен институт за международни
отношения към руското Министерство на външните работи.

0 коментара: to “ Русия - оръжие, политика и национални интереси ”
Публикуване на коментар