“Спартан” новият войник на армията ни  

01 март, 2006

Суперсамолетът се пази сам от ракети, достига 3 км височина за 3 минути и прелита без кацане до 5900 кмПървият "Спартан", произведен за гръцките ВВС, се отлепва от пистата на завода за изпитания в Торино "Каселе юг" и поема курс към Атина

След 16 години обещания модернизацията на българската армия наистина започна. Вчера министърът на отбраната Веселин Близнаков и изпълнителният директор на италианската компания "Алениа Аеронаутика" Джовани Бертолоне подписаха поредния и дългоочакван договор за доставка на пет транспортни самолета C-27 J "Спартан". Те ще заменят двата технологично остарели и физически амортизирани Ан-26, които докарват огромни главоболия на нашите военни винаги щом излетят, за да обслужват мисиите ни в чужбина. За да стигне до Кабул, машината се нуждае от две междинни кацания с всички произтичащи от това последствия. Новите С-27 J ще направят обслужването на контингентите ни навсякъде по света първокласно. Просто защото C-27 J е най-модерният среден транспортен самолет в света.

Българските военни пилоти наистина са щастливи. След дълго забвение държавата отново ухажва потомците на славните ни летци - Радул Милков, Продан Таракчиев и Димитър Списаревски. Още не са се нарадвали на 6-те супермодерни учебни "Пилатус" РС-9М, едва свикват с мисълта, че скоро ще започнат да пристигат и 18-те нови вертолета "Кугър" и "Пантер", а ето че вече е подписан и договорът за пет военнотранспортни самолета C-27J "Спартан". И за да бъде щастието пълно, остава само да бъде избран новият многоцелеви изтребител. Военният министър уверява, че до 2 години и това ще стане.
Имат основание бойните ни пилоти да се радват. C-27J "Спартан" е единственият в света среден военнотранспортен самолет от ново поколение. За разлика от основния му конкурент - испанския С-295, който е удължен вариант на пътнически самолет, "Спартан" е специално разработен за НАТО. Той е резултат от сътрудничеството между италианската компания "Алениа Аеронаутика", част от военнопромишления холдинг "Финмеканика" и американската "Локхийд Мартин". Самолетът се сглобява в заводите на "Алениа" в Торино.
Военните пилоти определят "Спартан" като по-малкия брат на C-130 J "Супер Херкурес". С пълно основание. На "Спартан" се монтират същите двигатели, авионика и системи, с които е оборудван и новият C-130J - един доказан в бойни условия военнотранспортен самолет. Благодарение на това и на огромния си товарен отсек "Спартан" може да поеме до 80% от всичките задачи на 4 пъти по-скъпия С-130.
С-27 J е конструиран за използване при бойни условия на терени с тревно или грундово покритие без наземно осигуряване. Самолетът може да служи като база за логистична поддръжка на хеликоптерни площадки на бойната линия, като осигурява зареждане с гориво и боеприпаси, подава ел. захранване за запуск на двигателите на вертолети и техническото им обслужване.
С-27 J може да доставя всички типове военни товари, като ги спуска с парашути от средна и малка височина и дори при бръснещ полет.
"Спартан" вози максимум 11,5 т товар на 1852 км с крейсерска скорост 602 км/ч. С 6 тона прелита 4260 км, с парашутисти - 4400 км, а празен - 5926 км. С-27 J превозва 68 бойци, 46 парашутисти или 36 ранени и 6 санитари. Огромният товарен отсек побира три стандартни НАТО палета, два джипа, три оръдия, два БТР-а тип Panhard M3, два двигателя за изтребители, хеликоптер "Бел 206" без витлото и др.
C-27J набира 3300 м за 3 минути и се снижава от същата височина за 2,5 минути. С максимален товар излита от 600 м и каца на 340 м. Тези изключителни динамични качества се постигат с двата свръхмощни двигателя Rolls Royce, произведени в Анаполис, САЩ, всеки по 4637 к.с. Моторите задвижват шестлопатни витла, изработени от композитни материали. Самостоятелна силова установка с мощност 150 к.с. осигурява автономност на товаро-разтоварните операции. Кабината е за двама пилоти, но по искане на нашите ВВС зад тях ще бъде оборудвано и място за борден инженер.
Пет цветни дисплея дават на пилотите основната полетна информация. Картината на земната повърхност се получава от обзорен цветен радар.
"Спартан" е оборудван с електронна система за предупреждение при радиолокационно и лазерно облъчване и за самозащита от ракети. Самолетът разхвърля капани за отвличане на ракети с топлинни глави. Има и система за зареждане във въздуха, както и система за предпазване от взрив при попадане на осколки в резервоарите.
Към специалното оборудване са включени очила за нощно виждане. Самолетът е опасан с над 3 км кабели, като всички жизненоважни системи са тройно резервирани. 35 000 датчика следят всички параметри по време на полет.
С-27 J е изпитан в пустините на САЩ и Саудитска Арабия при плюс 45 градуса С, на заледено летище в Швеция при минус 52 градуса, както и на голяма надморска височина. Всички изпитания показали 100% надеждност - не е пропуснат нито един полет по технически причини. Базовата цена е $25 млн. Въпреки това нашите ВВС ще получат петте спартана по $ 18,3 млн. Първата машина ще бъде доставена през лятото на 2007 г., а последната - през 2011 година. Обучението на пилотите е 20 ч на симулатор и 16 ч на самолета. Става дума за преквалификация на подготвени летци, не за първоначално обучение.
Белчо Цанев


130 поръчват американците

C-27J вече е поръчан от Министерството на отбраната на Гърция по програмата Medium Range Tactical Aircraft. Договорът предвижда доставка на 12 самолета с опция за още три. Произведен е и скоро ще бъде доставен на гръцките ВВС четвъртият C-27J. "Аления" има договор за доставка на 12 самолета и за ВВС на Италия.
Неотдавна "Алениа" и американската L-3 Communications обявиха създаването на съвместно предприятие - Global Military Aircraft Systems (GMAS), което ще предлага C-27J на армията на САЩ по програмата Future Cargo Aircraft (FCA). Първият етап на програмата включва закупуване на 33 самолета "Спартан", като общата бройка по FCA може да достигне 130.
Правителството на Канада също преговаря за закупуване на 15 С-27J с цел обновяване на авиопарка от самолети за търсене, спасяване и въздушен транспорт. "Спартан" е изпитан и оценен също и от ВВС на Ирландия, Финландия, Австралия, Малайзия, Саудитска Арабия и Тайван.

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.