Опасни игри в търговията с оръжия
26 ноември, 2006
1998 г. - тирове с оръжие бяха задържани на ГКПП"Калотина".
Откакто се затегна режимът през 2002 г.,
подобни скандали почти няма.
Откакто се затегна режимът през 2002 г.,
подобни скандали почти няма.
България разхлабва съмнително правилата за
посредниците при сделки със специална продукция.
Дали това няма да доведе до нови скандали?
посредниците при сделки със специална продукция.
Дали това няма да доведе до нови скандали?
Близо 4 години България бе давана за пример като една от страните, които са най-стриктни при търговията с оръжие. Поне на законодателно ниво. Похвалите идваха и от САЩ, и от Европейския съюз. Промяната в отношението се дължи на факта, че през 2002 г. страната ни направи кардинални промени в режима - започна да лицензира посредниците, сделки се разрешават само с консенсус, въведе множество разпоредби за идентифициране на крайния купувач, вдигна глобите за нарушения до 1 млн. лв. и т.н. Междувпрочем, подобни рестрикции няма дори в САЩ и ЕС.
Сега обаче България е на път значително да разхлаби режима - в парламента е вече одобреният от правителството нов закон за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба. Най-абсурдното в случая е, че той се приема под поредния лозунг - изискването на ЕС за намаляване на лицензионните режими. Абсурдно, защото в страната има куп излишни лицензионни режими, които спъват бизнеса, а правителството реши да започне от най-чувствителната област - търговията с оръжие. Точно там, където през последните 15-16 години избухнаха
скандали, нанесли крупни поражения върху имиджа на България.
Проектът трябва да влезе в сила от 1 януари 2007 г. Според вносителите му целта е да се повиши ефективността на провеждания контрол и да се облекчат българските фирми чрез прилагане на по-добрите административни процедури и практики на ЕС. Освен това щели да се създадат по-благоприятни условия за трансфер на високотехнологични изделия и нови технологии от и за България и ще се намалят административните затруднения за осъществяването им. Всичко това определено звучи добре. Но изпълнението е доста спорно.
Какво предвиждат новите правила?
Отпада разрешителният режим при внос на изделия и технологии с двойна употреба. Той ще бъде заменен с регистрационен. Пак от лицензионен на регистрационно-разрешителен ще бъде променен и режимът при износ на изделия и технологии с двойна употреба в зависимост от вида им и държавата, в която е крайният клиент. Отпада и разрешителният режим за транзитен превоз на изделия и технологии с двойна употреба през територията на България. Само на регистрация ще подлежат вече и посредниците в тези сделки. Това всъщност е най-странна промяна. Идеята на лицензирането им беше, че в 90% от скандалните сделки, свързани с България, бяха намесени офшорни компании с неясни акционери. Целта беше те да се изкарат на светло и ясно да се знае кое е виновен при гаф. Освен това с лицензирането се изпълняваше и Васенаарското споразумение за контрол върху експорта на оръжия, чиято цел е регулацията да обхване максимален брой страни. Така ако например фирма, регистрирана във Великобритания, посредничи за износ на българска продукция, България може да получи съответната информация за нея от британската контролираща институция.
В момента е предвидено, че лицата, които пряко участват в осъществяването на посредническата дейност, да са съгласувани с органите по сигурността и за тях да няма данни, че представляват заплаха за националната сигурност и за изпълнението на международните ангажименти на България. Те не трябва да са осъдени с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер. Ако посредникът е дружество, то не трябва да е обявено в несъстоятелност или ликвидация, не трябва да има и изискуеми публични задължения.
С разрешителния режим, който ще се въведе, всичко това отива в историята и опасенията, че може
отново да се появят посредници, които да докарат големи проблеми,
стават съвсем реални. Нещо повече. В преходните разпоредби към проекта има и една екстра. Според нея "издадените лицензии за осъществяване на посредническа дейност с оръжие или със стоки и технологии с възможна двойна употреба на физически и юридически лица към датата на влизане в сила на този закон прекратяват своето действие". Защо? Не е ясно.
Даден е 90-дневен срок от влизането в сила на закона, в който посредниците, притежаващи досегашните лицензии, да подадат заявление за регистрация за брокерска дейност с оръжия и изделия и технологии с двойна употреба в Междуведомствения съвет. Предвидено е дори за регистрацията да не се заплащат държавни такси. Направо да им завидиш на тези оръжейни търговци и посредници.
И още нещо доста съмнително - 90 дни няма да има нито лицензии, нито регистрация. Интересно е после да се види има ли извършени сделки в този период и от кого точно? Какво пречи например лицензията да се запази до регистрацията?
Това обаче не е единствената опасна промяна. Според сега действащия закон друг специализиран орган - Междуведомствена комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение, дава разрешение за всяка сделка. В нея има двама представители на министерство на икономиката, един на МВР, един - на МВнР, двама - на МО. Целта е силовите министерства чрез своите разузнавателни и контраразузнавателни служби
да предупредят, ако има нещо съмнително
Всички решения на тази комисия се приемат с консенсус, т.е. ако някой от членовете й е против, сделка не се извършва. В проекта за нов закон обаче това правило се променя - решенията вече се вземат с мнозинство от 2/3 в случаите, когато присъстват всички членове на комисията. Консенсус се изисква само ако има отсъстващи. Има и трета опция - решение може да бъде взето по изключение и неприсъствено, ако протоколът е подписан с еднакво мнение от 2/3 от всички членове по ред, определен с правилника за прилагане на закона. Въпросният правилник, разбира се, още не е готов. И може да се стигне до следната ситуация - представителят на външно или пък на военно министерство да не е съгласен и да има солидни аргументи, но ако останалите гласуват за извършването на сделката, то тя ще мине.
Същото се отнася и до износа на стоки и технологии с възможна двойна употреба. И при тях лицензиите ще се прекратят с влизане в сила на закона, а нови разрешения ще трябва да бъдат поискани в 90-дневен срок. Нищо не се казва за междинния период. В същото време законопроектът предвижда издадените лицензии за търговия с оръжия да важат до изтичане на срока, за който са издадени. 90 дни след влизането на закона всички, които искат лиценз за "извършване на износ, внос и трансфер на оръжия", както и за транспортиране ще трябва да подадат заявления в Междуведомствения съвет.
Целият този подход е доста странен и нелогичен. България определено завоюва позиции и авторитет в търговията с оръжие. От 2002 г. насам няма голям скандал, в който страната ни да е въвлечена, и законодателството определено има положителна роля за това. Друг е въпросът, че разследванията и съдебните дела за разкритията и скандалите преди този период отидоха в трета глуха. Така че едва ли точно сега е моментът да се прави отстъпление. И то под лозунга "ЕС".
ПЕТЪР АЛЕКСАНДРОВ
segabg.com
segabg.com
0 коментара: to “ Опасни игри в търговията с оръжия ”
Публикуване на коментар