Пратиха в шеста глуха бойните ни вертолети  

11 февруари, 2006

Военното министерство скрои сделка по мярката на “Елбит”
Москва предупреждава, че модернизацията им е незаконна

Далавери с военни доставки са ставали отдавна, стават и днес. Доставя се нова бойна техника, по-лоша от тази, която изхвърляме. Сключват се договори, които няма как да бъдат изпълнени. На кого му пука? Важно е комисиони да има. А отбраната на страната - кучета я яли! Неотдавна "Стандарт" постави въпроса за забавеното с години удължаване на ресурса на едничките съвременни изтребители, които имаме - МиГ-29. Днес повдигаме завесата пред брадясалия проект за възстановяване и модернизация на транспортните вертолети Ми-17 и ударните Ми-24.

На 2 декември 2005 г. министърът на отбраната Веселин Близнаков и вицепрезидентът на израелската компания "Елбит системс" Менахем Баргев подписаха договор за модернизацията на шест хеликоптера Ми-17, шест Ми-24 Д и шест Ми-24 В. Стойността на сделката е 57,33 млн. евро.
Внимателният анализ на фактите, предшестващи и последващи подписването, поражда куп въпроси.
Защо Министерството на отбраната (МО) избира за победител в международен конкурс "Елбит системс" и сключва договор с нея, при положение че тя не отговаря на основно условие, записано в тръжната документация. А именно - да има "договор за реализация на проекта и последващата сертификация на крайния продукт съвместно с ОКБ "Мил"/Рособоронэкспорт." За да отговори на условието, "Елбит" представя
писмо с подправен подпис
от руския Комитет за военнотехническо сътрудничество, според което "руската страна би била заинтересована от сътрудничество с "Елбит". Но вместо да бъде декласирана, "Елбит" е обявена за победител. Въпреки че в търга участва компания, която е представила споразумение с "Рособоронэкспорт" за ремонта на Ми-17 и Ми-24 - "Израел еъркрафт индъстрис".
Веднага гръмва скандал, че "Елбит" няма "никакви подписани споразумения за сътрудничество в областта на ремонта и модернизацията на вертолети тип Ми". Цитатът е от писмо на руската Федерална служба по военнотехническо сътрудничество до бившия депутат Николай Младенов в отговор на негово запитване. В Народното събрание се разразява буря. Срещу избора на "Елбит" публично се обявява руският министър на отбраната Сергей Иванов.
Международен скандал!
Притиснат от фактите, тогавашният военен министър Свинаров прекратява процедурата. Публично като причина изтъква "непостигане на първоначално обявените критерии". Но в заповедта си от 8 март 2005 г. не посочва мотиви, което се превръща в услуга на "Елбит". Компанията подава жалба във Върховния административен съд (ВАС). Който я разглежда в нарушение на два закона. Съгласно чл. 34, т. 1 от Закона за административното производство "Не подлежат на обжалване административните актове, свързани непосредствено с отбраната и сигурността на страната". Законът за ВАС пък гласи: "Не подлежат на разглеждане ... актове, с които се осъществява външната политика, отбраната и сигурността на страната". Това е. Но във ВАС сигурно са преценили, че модернизацията ще превърне Ми-17 и Ми-24 в туристически вертолети. 3-членен и 5-членен състав гледат жалбата и отменят заповедта за прекратяване на процедурата. "Елбит" печели, въпреки че не отговаря на условията. Така се стига и до подписването на договора.
Според експерти заповедта на Свинаров за прекратяване на търга била тънка юридическа игра с цел "Елбит" да спечели.
Само по себе си обаче решението на Темида не може да модернизира хеликоптерите. За това са нужни специалисти и спазване на всички изисквания на производителя и международните договорености. Поради това днес, 71 дни след подписване на договора, по него все още не се работи. А според клауза в документа до 30 дни след подписването "Елбит" трябваше вече да се е споразумяла с посочения като подизпълнител ТЕРЕМ за модернизацията, която ще се проведе в България. 30-дневният срок изтече на 2 януари. А това вече е първото нарушение на договора.
Защо се бави договарянето на ТЕРЕМ с "Елбит"? Да не би на българската компания да не й трябват пари? Едва ли, предвид тежкото финансово състояние на холдинга, бавенето на заплати с месеци и пр. Явно има друга причина. И тя е, че през януари 2006 г. в МО и в кабинета на премиера е получено протестно писмо от Московския вертолетен завод (МВЗ) "Мил" - конструктор на вертолетите. В него Москва предупреждава, не за първи път, че ще снеме от себе си отговорността и ангажиментите по поддръжката на вертолетите, ако ВМЗ "Мил" и заводите производители не участват в техния ремонт и модернизация. Което ще рече, че
няма да доставя резервни части
и няма да сертифицира ремонтираните машини.
Писмото от "Мил" е подписано и от федералното предприятие за експорт на оръжие и военни технологии "Рособоронэкспорт". Следователно то не изразява мнението на приватизирания МВЗ "Мил", а официалната руска държавна политика. Така ТЕРЕМ, в частност авиозаводите "Летец" и "Г. Бенковски", които трябва да изпълнят модернизацията и са зависими от руските оръжейни лицензи, остават с вързани ръце.
"Наистина просрочихме 30-дневния срок, но преговорите с "Елбит" текат бавно - заяви изпълнителният директор на ТЕРЕМ Мариян Йовчев. - Но се надявам другата седмица да подпишем договора с "Елбит" за дейностите, които можем да извършваме. В него няма клауза за сертифициране на машините. Това не е наша работа. Ние ще извършим ремонт на планера и други агрегати, за които имаме сертификат и се знае, че го правим добре. Все пак поддържаме тези вертолети вече 15 години. Ще извършим и монтажа на новата авионика по стандартите на НАТО. Това ще стане под прякото ръководство на "Елбит". Що се отнася до удължаването на ресурса на основните и пусковите двигатели и на редукторите на хеликоптерите, имахме идея да ги правим в пловдивския авиозавод "Г. Бенковски". Но той има
сертификат само за пусковия двигател
Ако в Пловдив получат сертификати и за основните двигатели и редукторите, ще ги правим там. А как ще стане сертификацията на хеликоптерите - не е наша работа. Можеше да стане и по друг начин, но за съжаление не стана" - коментира още Йовчев.
Следва въпросът може ли модернизираните от ТЕРЕМ хеликоптери да не полетят, без да бъдат сертифицирани. "В момента не бих искал да ви дам отговор на този въпрос" - лаконичен бе Йовчев.
Защо трябва да правим модернизация за милиони, след като няма гаранция, че вертолетите ще полетят? Само за да напълним сметките на една чужда компания и джобовете на някои политици и чиновници ли? Къде остава безопасността на полетите, сигурността на страната? Кой ще гарантира живота и здравето на нашите пилоти? Защото в нашите ВВС помнят, че точно модернизиран от "Елбит" изтребител "МиГ-21 Лансър" на румънските ВВС се разби край Калараш, близо до нашата граница, а пилотът загина. Инцидентът стана на 21 февруари 2002 г.
Белчо Цанев
standartnews.com
11-02-06
____

Красив пример за корупция

Следя с огромен интерес сделката с израелската компания "Елбит системс" за модернизацията на бойните ни хеликоптери. И още как! Та това е най-красивият пример за корупция в България! Наистина - защо трябва да бъдат поставяни условия в един търг, след като той ще бъде спечелен от фирмата, която не отговаря на тях? Защо трябва да се подписва сделка с фирма, която не е в интерес на България, на нашите въоръжени сили? Защото дори и да модернизира хеликоптерите, "Елбит" ще трябва да сертифицира хеликоптерите с руснаците. И ако това все пак стане, ще струва допълнителни средства, които не са записани в договора. И може би точно затова и "Елбит" е оферирала най-ниската цена.
Всъщност в МО прекрасно знаят това. Началникът на политическия кабинет на министъра е действал като адвокат и юридически съветник на "Елбит" от адвокатска кантора "Георгиев, Тодоров и Ко.", преди да бъде назначен на тази си длъжност. А това е чист конфликт на интереси.
В крайна сметка сделката с "Елбит" подкопава международния авторитет на България и ще отслаби позицията й на преговаряща страна по други сделки с Русия, включително и по газа.
Николай Младенов,
бивш депутат от 39-ото НС
standartnews.com
_____

Договорихме се с руснаците за МиГ-29

До 17 февруари подписваме за пет транспортни самолета "Спартан", казва Веселин Близнаков

- Г-н Близнаков, в ход е изпълнението на договора с "Юрокоптер" за доставка на 12 вертолета "Кугър" и шест "Пантер". Вярно ли е, че парите за 18-те хеликоптера ще са за сметка на доставките на автомобили, транспортни и учебни самолети? Какви средства са заложени в бюджета за 2006 г. за модернизация на армията?

- В изпълнение на "План 2015" за модернизация на българската армия изведохме три приоритета за тази година - закупуване на нови хеликоптери от "Юрокоптер", на транспортни самолети от "Аления аеронаутика" и нова автомобилна техника от "Даймлер-Крайслер". Стриктно следваме тези приоритети. В никакъв случай не може да се говори за преливане на пари от един проект към друг. Финансовите средства за трите проекта са осигурени. Парите ще дойдат само от бюджета на Министерството на отбраната (МО), който е 2,44% от БВП. 20 на сто от тях ще отидат за модернизация на армията. Това са около 700 млн. евро.

- Вярно ли е, че поради липса на средства договорите за доставка на автомобили и учебни самолети ще бъдат преразгледани, а броят на техниката - редуциран? Няма ли това да доведе до плащане на неустойки или други негативи?

- Това, което е фиксирано в договорите, ще се изпълнява, така че

не може да става дума за неустойки

Разчетите са направени точно. По рамковия договор с "Даймлер-Крайслер" през миналата година получихме 32 автомобила. В анекса за тази сме заложили доставка на още 75-100. Очакваме от Генщаба да определи точния брой и вида на необходимите автомобили.

- Кога ще бъде сключен договорът за доставка на 8 транспортни самолета "Спартан" с избраната преди 9 месеца чрез международен конкурс италианска компания "Аления аеронаутика"?

- Искам да подчертая изключителната кооперативност на "Аления аеронаутика". Ние намалихме броя на самолетите от 8 на 5, което логично можеше да увеличи цената на един самолет. От фирмата обаче запазиха цената и в голяма степен стойността на офсета, което беше прекрасен жест на коректно партньорство. Така сделката с "Аления аеронаутика" ще е за 5 самолета "Спартан" за 91 млн. евро. Тя е подготвена, но изчакваме последни уточнения. Има известно забавяне по индиректния офсет в Министерството на икономиката и поради тази причина договорът още не е подписан. Очакваме до края на седмицата всичко да бъде уточнено и да подпишем договора в периода 14-17 февруари.

- Кога ще приключи сделката за доставка на учебно-тренировъчни самолети "Пилатус РС-9М"? Имам предвид опцията за доставка на останалите 6 машини, на тренажора и на компютърния клас за обучение, които биха направили подготовката на пилотите много по-ефективна за по-бързото приспособяване от руската техника към новия многоцелеви изтребител и транспортния самолет?

- Договорът за доставка на учебните самолети "Пилатус" е изпълнен. Не предвиждаме нови доставки на учебно-тренировъчни самолети.

На всички ни се иска час по-скоро да обновим въоръженията и да модернизираме армията по натовските стандарти. Аз съм убеден, че стъпка по стъпка това ще стане. Важно е

да си поставяме реалистични цели

и последователно да ги осъществяваме. Средствата в сферата на сигурността са лимитирани, както във всяка държава по света. Съобразяваме се с възможностите на държавата, но сме изпълнени с воля да осъществим всичко, което сме заложили като приоритети. Радвам се, че нашите усилия се забелязват и ценят. През миналата седмица на 42-рата конференция по сигурността в Мюнхен, в която участваха 291 държавни и правителствени ръководители и министри от цял свят, американският министър на отбраната Доналд Ръмсфелд се обърна към държавите членки на Алианса да помислят сериозно за финансовите си ангажименти към отбраната и сигурността. Защото много по-изгодно е да се влагат средства в сигурността, отколкото да се ликвидират последствията от нарушена сигурност.

- Какво се прави за удължаване на ресурса на наличните изтребители МиГ-29, които трябва да охраняват небето ни до доставката на новите многоцелеви изтребители? Летящите МиГ-21 не отговарят на никакви изисквания на НАТО, поради което турската армия винаги има готовност да припокрие при нужда нашето въздушно пространство с нейни F-16.

- Пред подписване сме на новия договор с руската фирма "РСК-МиГ". Очевидно е, че МиГ-29 ще бъдат най-добре ремонтирани от техния производител. Договорът за ремонта вече е съгласуван с руската страна. Определен е и начинът на плащане. Ще бъдат ремонтирани 18 самолета, сред които 4 учебни за $48 млн. Срокът за изпълнение е 36 месеца. МиГ-овете са изключително важни. Затова до избора и доставката на новите изтребители, чиято процедура ще трае най-малко 1,5-2 години, задачата "еърполисинг" за охрана на въздушното ни пространство ще изпълняват МиГ-29.

- Освен покупка на нова техника какво още предвижда модернизацията на армията ни?

- В ход е процес на трансформация на Българската армия, което означава промяна в подхода за планиране на отбраната. Досега поддържахме сили за защита срещу външна инвазия. Според новите стандарти на НАТО изграждаме способност за изпълнение на задачи за нуждите на колективната сигурност на Алианса и по коалиционните ангажименти. Това означава създаване на по-малки, по-мобилни и с по-голяма огнева мощ експедиционни въоръжени сили с висока степен на оперативна съвместимост и всестранно осигурени. Способни да решават задачи дори

далеч от националната територия

Наред с модернизацията процесът включва и професионализацията на армията ни, редуциране и преструктуриране на командните звена и привеждането им в съответствие с действащата командна структура на НАТО.

През последните две години беше положено началото на ускорена модернизация, съобразена с нашите финансови възможности. Вече стана дума за приоритетите. От общо 11 проекта, които се стремим да реализираме в средносрочен план, за тази година определихме три основни и два съпътстващи. Останалите проекти ще се актуализират от военнотехническа гледна точка и ще стартират поетапно при съобразяване с финансовите възможности на държавата.

През следващите години предстои да бъдат реализирани по приоритети още следните проекти:

* Проект за комуникационно-информационно осигуряване със срок на реализация 11 години, на приблизителна стойност 200 млн. евро;
* Проект за лагерно-походно оборудване, пак в рамките на 11 години, за 50 млн. евро. Тук българските фирми могат активно да се включат;
* Изграждане на система за разузнаване, ранно предупреждение и мониторинг за около 40 млн. евро и срок на изпълнение десет години;
* Изграждане на система за утилизация на боеприпаси в рамките на 10 г. Амбицията ни е тази система да тръгне след около месец и половина с участието и на български фирми;
* Система за охрана на морската ни граница "Екран". Тя ще струва около 70 млн. евро и ще се изпълнява приблизително 5 години. Последните два проекта са най-мащабните - нови изтребители и проектиране и строителството на кораби клас "Многоцелева корвета". Всеки от тях е на стойност най-малко 1,5 млрд. лева. На този етап не разполагаме с такива средства. Надяваме се до края на мандата да се натрупат достатъчно пари, за да ги стартираме.

С тези проекти целим не само да повишим оперативната способност и съвместимост на въоръжените ни сили. Целта ни е и чрез съпътстващите офсетни програми да осигурим допълнителни икономически, технологични и финансови ползи за държавата - да дадем тласък на нашата икономика и на пазара на труда.
Белчо Цанев
standartnews.com
10-02-06

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.