Няма да стрелям, защото ще спреш!  

30 ноември, 2007

Съвсем скоро ще остане в историята знаменитото полицейско предупреждение - "Стой или ще стрелям!", а на нейно място ще има друга - "Няма да стрелям, защото ще спреш! /искаш или не искаш!/.
От десетилетия насам полицаите и военната охрана си мечтаят за този момент - да могат да спират движещ се обект, който при полицаите обикновено бяга, а при военните напада. Съвсем реална е вече тази възможност, предлагана от компанията Еурека Аероспейс /Eureka Aerospace/, разположена в Пасадена, Калифорния. Става дума за мобилно устройство, което може да спира от работа автомобили или други движещи се агрегати с помощта на мощен електромагнитен сигнал. Устройството е вече достатъчно компактно, не изисква голямо количество енергия за работата си и може да се закрепи на покрива на лека кола или към лек летателен апарат.
Електромагнитната система е с висока мощност (high-power electromagnetic system - HPEMS) и изпраща към обекта насочени импулси от микровълново излъчване, което изкарва от строя микропроцесорите, контролиращи работата на обекта, например двигател на автомобил.
Идеята за създаване на подобни устройства не е супернова, използвана е в художествени произведения и филми, военните от Изток и Запад имат подобни устройства на въоръжение, но досега те бяха прекалено тежки и големи.
Напълно готовата система, която според производителя ще е на разположение максимум до година и половина, ще се използва на първо време от полицията и митничарите. По-нататък системата ще може да се използва за защита на военни обекти /спомняте си как нашите не можаха да спрат атаката с цистерна в Ирак/, конвои, свързочни възли, нефтени платформи и други стратегически обекти.
Системата HPEMS в момента представлява подобно на голяма кутия устройство /дължина към два метра и широчина около метър/, а масата му е 91 килограма. При създаването на прототипа в качество на тестова полицейска кола е използван Форд Краун Виктория /Ford Crown Victoria/ с каквито е оборудван паркът на полицейското управление на Лос Анджелис /LAPD/, където преминава оценката на новата технология.
По думите на Джеймс Татоян, изпълнителен директор на Eureka Aerospace и ръководител на проекта, системата вече е изпитана статично върху различни автомобили като Шевролет Лумина /Chevy Lumina/ и Нисан Максима /Nissan Maxima/, пикапи Додж /Dodge/, Форд Таурус и всъдехода Тойота Фор Рънър /Toyota 4 Runner/.
Принципът на действие на устройството е следният - генератор за променлив ток в полицейската кола захранва HPEMS, която създава енергийни импулси с продължителност от 50 наносекунди. Те се усилват от 16-степенен генератор на Маркс до мощност 640 килоВолта. Осцилатор ги преобразува в микровълни, които чрез специална антена се "изстрелват" към машината нарушител. Металът на корпуса й екранира излъчването, затова микровълните достигат целта, през стъклата, решетката на радиатора или в луфтовете на колата.
Максималната изходна мощност на устройството е два гигаВата. Под въздействието на електромагнитните вълни микропроцесорите, контролиращи работата на двигателя, бързо прекратяват работа си и двигателят спира. В същото време водачът запазва контролът върху кормилното управление и спирачната система. Проблемът засега са старите бараки на пътя, защото електрониката навлезе по-сериозно в автомобилите след 1972 година.
Импулсът е много краткотраен - само 50 наносекунди, а разстоянието на "стрелба" е вече към 200 метра, но според авторите не са проблем далекобойност от пет и повече километра. Устройството работи при всякакви атмосферни условия, но от фирмата производител не дават никакви данни за цената му.

Изпрати публикацията по електронната поща


2 коментара: to “ Няма да стрелям, защото ще спреш!

  • Анонимен
    01 декември, 2007 16:54  

    А какво ще стане с водачите с пейсмейкъри?

    На тях какво ще им спре според вас?

  • Nasko Hristov
    01 декември, 2007 17:32  

    Ще стане това, което може да стане и когато бъдат "неутрализирани" с Taser, с който отдавна е въоръжена и нашата полиция.

Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.