Неуспешната търговска одисея на една фрегата  

03 юли, 2008

Фрегатата "Гоуйнд" е създадена специално за износ към чужди пазари, но компанията производител DCNS (съкращение от Direction des Constructions Navales Services - една от най-големите корабостроителни корпорации в Европа) така и не успява да пробие с нея навън. "Ситуацията във Франция е несигурна за военни кораби", коментира през март главният изпълнителен директор Жан-Мари Поамбьоф при представяне годишните резултати за 2007 г. Според тях печалбата на DCNS е била 146.1 млн. евро (или с 34% по-ниска на годишна база), а прогнозите за 2008 г. са за спад в приходите с 5-10%, като сред тях е записана евентуалната сделка с България.
По принцип държавните поръчки носят около 75 процента от работата и DCNS трябва да подходи изцяло рационално и с нова политика зад граница, обяснява пред изданието "Дифенс нюз" Саш Туса от "Голдман Сакс".
На фона на глобализацията е логично много държави да търсят сигурност в морето на търговските трасета и районите за проучване и добив на ресурси. Азия, Близкият изток и Латинска Америка предлагат най-големи възможности, включително за DCNS. В същия контекст са и евентуалните продажби в Черно море, като допреди няколко седмици в Париж не бяха изгубили надежда България да купи "Гоуйнд".
Франция обаче не успява дори в държавите от Магреба, където има традиционно силно влияние.
Първите планове бяха да се продадат корвети на Алжир за 800 милиона евро, но тази оферта се трансформира в такава за по-големия холандско-френски кораб FREMM със силен политически елемент в нея. "Подсладител" беше идеята на DCNS алжирският петролен гигант "Сонатрак" да финансира частично покупката с пари в брой срещу възможност да си изгради обслужващи бази на френска територия. Шефът на търговския отдел на DCNS обаче бе уволнен през февруари 2008 г. заради "загуба на доверие" и "застрашаване на групата". Само ден по-рано авторитетният в"Фигаро" го обвини в икономически шпионаж и корупция при сделката за френски фрегати за Тайван в началото на 90-те години.
Удар нанесе и Мароко в началото на годината, след като предпочете друг производител и поръча на холандската "Схелде навал шипбилдинг" (Schelde Naval Shipbuilding) три корвета от типа "Сигма". Очакваше се Рабат да заложи на френските "Гоуйнд", а във връзка с визитата в Мароко миналата година на президента Никола Саркози Париж дори предложи 6000-тонната FREMM. Мароко е предпочел "Сигма", тъй като този кораб вече е на вода, твърдят източници, близки до преговорите. Франция все пак не е напълно губеща, тъй като на борда на кораба има много френско оборудване. В опит да предотврати подобни провали в бъдеще в началото на юни Париж създаде специална група, чиято цел е да реагира бързо на негативни развития в оръжейните сделки, както и да рекламира френското оръжие в богати пазари като Либия, Саудитска Арабия и ОАЕ.
Две фрегати "Гоуинд" изникват и покрай протичащите в момента либийско-френски преговори за закупуване на френско оръжие за 5.7-6.4 млрд долара. Анализатори обаче сочат, че това не е най-важната част - ядрото на френския интерес е да модернизират 17 либийски самолета "Мираж", продадени на Триполи през 70-те години.

Изпрати публикацията по електронната поща


Обектите на авторски права се ползват тук с разяснителна и учебна цел, обзор или като цитати при критика или коментар.
Всички преводи и неподписани отдолу вляво текстове са собственост на Hacko.
Pishtov.com и Pishtov.blogspot.com не реализират приходи от дейността си. Credits: Amanda, Oleg Volk.